SVT: Bara en av tio kan skilja annonser från nyheter

Bara en av tio kan skilja på om avsändaren i en digital dagstidning kommer från en betald annons eller är en nyhet från tidningens redaktion. Det visar en pågående undersökning från Uppsala universitet.

I undersökningen ingår 1 000 vuxna och 500 ungdomar, och det visar sig att det inte är lätt att skilja på vad som är en nyhet eller en annons i en digital dagstidning. Bara 7 procent av de vuxna och 12 procent av ungdomarna i studien lyckades skilja två nyheter från annonser på Aftonbladets hemsida. Ansvarig för studien är Thomas Nygren lektor i didaktik vid Uppsala Universitet.

Vi är väldigt bra på att hitta trovärdig information men inte lika bra att förhålla oss till falsk information säger han till SVT Nyheter.

Även Expressens hemsida var svår för deltagarna, och bara två av tio lyckades skilja nyheter från reklam. Läs hela artikeln här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copyright © 2019 Nyhetsvärderaren. All Rights Reserved. | Nyhetsvärderaren by ellenfranzen
Scroll Up