Journalisten: Läsarna har svårt att skilja på nyheter och annonser

Bild från svarsmaterialet

Att skilja mellan nyheter och annonsmaterial i digitala medier är svårt. Det visar en studie om digital källkritik som utvecklats i samarbete mellan forskare och lärare i projektet Nyhetsvärderaren vid Uppsala universitet.  

I undersökningen har 1 000 vuxnas och 500 ungas självuppfattning testats. De medverkande har fått titta på bland annat Aftonbladets och Expressens sajter och märka ut vad de tror är nyheter. Resultatet visar att endast en av tio kan bedöma vad som är en nyhet.
På Aftonbladets sajt, som var ett av exemplen, fanns bland annat en artikel som handlade om en dom i ett uppmärksammat mordfall. Där trodde 34 procent av de vuxna mellan 19 och 99 år att det var en annons. Av de unga, 15-19 år gamla, var det 15 procent som inte tyckte det var en nyhet.

Att man har svårt att skilja på en annons och en nyhet är visserligen problematiskt, men det finns andra saker som är mer centralt, tycker Thomas Nygren, universitetslektor vid Uppsala universitet, som leder studierna. Till exempel att man har svårt att skilja på återrapporteringen av regeringens presskonferens, där den ena källan är Fria Tider och den andra är Sveriges Radio.

Läs hela artikeln här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copyright © 2019 Nyhetsvärderaren. All Rights Reserved. | Nyhetsvärderaren by ellenfranzen
Scroll Up