Resumé: Bara en av tio ser skillnad på artiklar och nativeannonser

Trots tydlig annonsmärkning har mottagarna svårt att avgöra vad som är redaktionellt och vad som är kommersiellt innehåll.

De senaste fyra-fem åren har native advertising-marknaden världen över fullkomligt exploderat. Annonsformatet lånar journalistikens metoder för att i såg hög utsträckning som möjligt likna den redaktionella miljö annonsen publiceras i. Kritiker har menat att native advertising kan vara vanskligt då många blandar ihop annonserna med vanliga artiklar och har tryckt på vikten av att vara tydlig i annonsmarkeringen.

Men nu visar forskning från Uppsala universitet att mottagarna verkar ha svårt att särskilja annonserna från redaktionella artiklar, trots att de är annonsmärkta. Undersökningn från Uppsala universitet är en av de första på den svenska native advertising-marknaden som inte kommer från en kommersiell aktör. Än så länge finns inte den fullständiga rapporten tillgänglig men SVT Nyheter har fått tagit del av de inledande resultaten.

Läs hela artikeln här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copyright © 2019 Nyhetsvärderaren. All Rights Reserved. | Nyhetsvärderaren by ellenfranzen
Scroll Up