Om Nyhetsvärderaren
Många läser nyheter på internet.
Tyvärr är en del nyheter inte sanna.
De som skriver falska nyheter vill luras för att göra andra rädda eller arga.
Alla kan bli lurade av falska nyheter.
Det här projektet handlar om att inte tro på allt man läser eller ser på internet.
Det kallas med ett annat ord för källkritik. Vi vill att alla ska lära sig att skilja falska nyheter från sanna.
I projektet jobbar forskare och andra experter ihop.
Vi som arbetar i projektet är:
- Föreningen Vetenskap & Allmänhet
- Uppsala universitet
- Forskningsinstitutet RISE
De som betalar för projektet är Vinnova och Uppsala universitet.
Tips! Så blir du bättre på källkritik
Tänk på dessa tre saker innan du litar på en nyhet.
1. Vem har skrivit nyheten?
Sök på Google och Wikipedia för att få veta mer om den som har skrivit nyheten. Kan den som skriver vilja luras?
2. Vilka bevis finns i nyheten?
Till exempel: en nyhet påstår att det finns en isbjörn i Stockholm.
Hur vet man att det är sant? Är det någon som har sett isbjörnen? Eller har man sett spår i snön? Är personen expert på spår?
3. Vad säger andra om nyheten?
Läs vad som står om nyheten på andra nätsidor. Står det samma sak på många olika ställen? Eller står det olika saker?