Lättläst om Nyhetsvärderaren

Om Nyhetsvärderaren

Det finns många nyheter på internet.

Tyvärr är en del nyheter inte sanna.

En del vill luras för att göra andra rädda eller arga.

Därför ska man inte tro på allt man ser på internet.

 

Alla kan bli lurade av falska nyheter.

Nyhetsvärderaren lär folk att skilja falska nyheter från sanna.

Det kallas för källkritik.

 

Vi som har gjort Nyhetsvärderaren är:

Vinnova och Uppsala universitet har gett pengar till projektet.

 

Tips! Så blir du bättre på källkritik

Ställ tre frågor innan du litar på en nyhet.

1. Vem har skrivit nyheten?

Sök på Google och Wikipedia för att få veta mer om den som har skrivit nyheten.

Kan den som skriver vilja luras?

2. Vilka bevis finns i nyheten?

Hur bevisar texten att nyheten är sann?

Verkar bilder och personer pålitliga?

3. Vad står det på andra hemsidor om nyheten?

Står det något om nyheten på andra hemsidor, till exempel www.svt.se?

Står det samma sak på många olika hemsidor?